fredag den 27. juli 2007

De episke værker

Jeg har altid haft en vis interesse i oldtiden, som jeg først udforskede i folkeskolen, hvor jeg kunne læse større historiebøger om grækenland og det gamle Persien.

Interessen falmede dog, da de bøget jeg læste manglede indlevelse og overaskelser, det var som om at forfatterne kun beskrev, men aldrig selc lagde en mening eller fortolkning i deres fortælling om hvordan tingene var.

Det kan man ikke bebrejde dem, hvis jeg havde indset at det var ikke den virkelige historie jeg var interesseret i, men mere hvad mennesker på den tid drømte om, hvad de forundrede sig over og hvordan de formulerede deres tanker der ikke var konkrete.

Fornyligt har jeg genoptaget min betagelse af oldtiden og valgte at kaste mig over de episke værker, hvoraf verdens historier og uvirkelighed udspringer.

Jeg refererer til værker som Iliaden, Odysseen, Aeneid og Den Guddommelige Komedie. Dette er listen af bøger jeg har tænkt mig at læse. Listen opstod efter at jeg havde læst første del af Den Gudommelige Komedie. Halvdelen af referencerne forstod jeg knap, jeg opdagede så at de var taget fra ovennævnte bøger, med stor reference til Virgil's Aeneide, da Virgil er Dante's 'guide' igennem de 3 dødsriger.